Svaki put kada krenemo na putovanje, mnogima od nas javlja se dilema – da li za plaćanje koristiti gotovinu ili platnu karticu? Sigurno je da nam korišćenje platnih kartica u inostranstvu obezbjeđuje veću fleksibilnost, ali da bismo tu prednost pravilno i bezbjedno iskoristili potrebno je blagovremeno informisati se i pridržavati se upustava našeg bankara.
Da bismo izbjegli glavobolje na putovanju i neprijatnosti koje nam prouzrokuju nepredviđeni troškovi, savjetovali smo se sa stručnjacima iz ove oblasti. Obratili smo se našim prijateljima iz Nove banke. Kordinator za kartično poslovanje, gospođa Dragana Šojić nam je posvetila malo svog vremena. Za putnike STAR TRAVEL-a ljubazna gospođa Šojić je u razgovoru izdvojila najbitnije informacije koje se tiču upotrebe platnih kartica u inostranstvu.
Šta je neophodno znati?
Za šta se može koristiti kartica u inostranstvu?
Kartica se u inostranstvu može koristiti i za plaćanja i za podizanja gotovine kako na bankomatima tako i na Cash POS terminalima u poslovnicama banaka. Ukoliko vršite podizanje gotovine u poslovnicama banaka potrebno je da sa sobom imate identifikacioni dokument.
Kolike su provizije za korišćenje bankomata u inostranstvu?
Provizije za podizanje gotovine se kreću od 2,5% do 3%, a provizija za plaćanja kod trgovaca u inostranstvu ne postoji, samo provizija za konverziju valuta koja postoji i kod podizanja gotovine. Provizije za konverziju se kreću od 1% do 2% zavisno od kartice koja se koristi. Konverzija se vrši prema kursu kartične kuće čiju karticu koristite (VISA ili MasterCard) na taj dan.
Savjet je da koliko god je to moguće prilikom putovanja karticu koristite za plaćanja, jer je podizanje gotovine mnogo skuplja varijanta.
Dodatni savjet prilikom podizanja gotovine ili plaćanja na POS terminalima uvijek odaberite isplatu/naplatu u valuti zemlje u kojoj se nalazite, jer ukoliko odaberete u BAM/KM banka čiji je bankomat ili POS terminal može da naplati dodatnu proviziju koja se kreće i preko 8% za konverziju.
Da li je bezbjedno podizati novac sa bankomata kada smo na putovanju?
Preporuke su da se koriste bankomati prepoznatljivih banaka, da se mjesto gdje stavljate karticu bolje pogleda da nema nekih “dodataka” koji vam čudno izgledaju, da ne bi došlo do takozvanog skimming-a (krađe podataka sa kartice ). Opreznosti nikad ne manjka iako je kartica sigurnije sredstvo raspolaganja novcem od gotovine koju nosite u džepu. Na bankomatima postoje sigurnosne kamere, saradnja između banaka je na jako visokom nivou i bilo kakva prevara je dokaziva i obeštećenje klijenta je nesporno, a danas gotovo sve kartice su osigurane i sa sobom nose i ovu vrstu osiguranja.
Preporuka je da klijenti nikada ne nose PIN kod zajedno sa karticom, jer u slučaju krađe i isplate sredstava na bankomatu osiguravajuće kuće ne žele isplatiti osiguranje, jer je klijent sam učinio svoje sigurnosne podatke (PIN kod) dostupnim.
Kome se obratiti ako izgubimo karticu u inostranstvu?
Na poleđini svake kartice postoji broj telefona kartične podrške svake banke koji morate odmah pozvati prilikom gubitka kartice, kako bi banka odmah izvršila njeno blokiranje i spriječila zloupotrebu iste.
Savjet plus za putnike STAR TRAVEL-a:
Naša preporuka za putovanje je VISA Gold kartica koja sa sobom nosi nekolicinu osiguranja i benefita koji su prilagođeni upravo putovanjima.
Dovoljno je da klijent plati aranžman ili avio kartu ovom karticom za sebe i porodicu i da ima pravo na osiguranje: putničko zdravstveno osiguranje, osiguranje gubitka prtljaga, osiguranje kašnjenja i otkazivanja leta.
Posjedovanjem VISA Gold kartice klijent ima pravo na: besplatnu hitnu zamjenu kartice u inostranstvu u roku od jednog dana, u slučaju gubitka krađe ili oštećenja kartice moguće je organizovati hitnu isplata gotovine u inostranstvu u iznosu od 2.000USD ili 1.500EUR, beslatno pružanje informacija u inostranstvu vezanih za medicinsku i pravnu pomoć, kao i parvo na popuste širom svijeta na označenim prodajnim mjestima za popust na VISA Gold karticu.
Na kraju, slip koji dobijete prilikom plaćanja računa sačuvajte dok transakcija ne bude proknjižena, tj. dok ne dobijete dnevni/mjesečni izvod iz banke. U slučaju da uočite nedosljednosti ili nepravilnosti na svom računu, odmah kontaktirajte svoju banku.
Čuvajte dobro svoj novac i koristite svoje kartice na ispravan način pridržavajući se ovih korisnih savjeta, jer je ipak čist račun bezbrižno putovanje.
Za naše putnike i klijente J
Vaš STAR TRAVEL i Nova banka, Kralja Alfonsa XIII 37 a, Banja Luka
https://www.facebook.com/NovabankaAD
Visok nivo kvaliteta usluga agencije, kao i pravovremene i adekvatne informacije u vezi sa destinacijama, putovanjima i boravkom u izabranim hotelima učiniće vaš odmor najljepšom i nezaboravnom uspomenom.